De kracht van kleur: meer dan mooi alleen

Kleur in interieurontwerp

Kleur beïnvloedt hoe een ruimte voelt én functioneert. Door kleur bewust in te zetten, creëren we niet alleen sfeer, maar versterken we gedrag, identiteit en beleving, tot in elk detail van de werkomgeving.

Kleur in interieurontwerp
Kleur in interieurontwerp

Kleur als ontwerptaal
Kleur doet veel meer dan alleen een ruimte mooi maken. Het beïnvloedt gedrag, ondersteunt functies, en versterkt merkidentiteit. In de wereld van interieurontwerp en zeker als het gaat om kleurgebruik in de werkomgeving, wordt kleur vaak nog gezien als ‘de afwerking’. Maar bij Hal2, specialist in design & build projecten voor de zakelijke markt, is het een essentieel ontwerpmiddel. Iris, concept- en interieurvormgever bij Hal2, deelt haar visie op de rol van kleur in de werkomgeving.

kleurgebruik in werkomgeving

Kleur in interieurontwerp: geen bijzaak, maar richting
Kleur is nooit slechts verf op een wand. Voor mij als ontwerper is het een essentieel instrument waarmee je niet alleen sfeer creëert, maar ook gedrag stuurt, identiteit onderstreept en beleving verdiept. In onze projecten bij Hal2 speelt kleur daarom een strategische rol: nooit willekeurig, nooit louter esthetisch, maar altijd in balans met de ruimte, de gebruikers en het verhaal dat verteld moet worden.

 

interieurontwerp kleurgebruik

De identiteit van een organisatie vertaald in kleur
Bij het begin van elk ontwerp stellen we de juiste vragen: wie zijn jullie als organisatie, wat drijft jullie mensen, en hoe wil je dat je omgeving aanvoelt? Die antwoorden vormen de basis voor het concept en daarin is kleur een belangrijk onderdeel. Soms ligt het kleurenpalet al besloten in het DNA van een merk, soms vinden we het onderweg, gevoed door materiaalonderzoek, lichtval en context. En soms is kleur juist het vertrekpunt voor vernieuwing, zoals in onze eigen kantoorruimte in Eindhoven, waar een feloranje trap symbool staat voor energie en lef.

Kleur als functioneel hulpmiddel
Toch zie ik vaak dat kleur in zakelijke interieurs wordt gezien als iets dat veilig moet zijn, want dan spreekt het iedereen aan en is het tijdloos. Het gevolg? Grijze omgevingen die weinig vertellen en nog minder voelen. Dat is zonde. Want kleur is veel meer dan decoratie: het is een functioneel middel dat zones kan definiëren, akoestiek kan ondersteunen, routing kan versterken en minstens zo belangrijk, een ruimte eigenheid geeft. De juiste tint kan rust brengen in een drukke werkdag, creativiteit aanwakkeren tijdens overleg, of juist focus geven in concentratiezones.

Statement of subtiliteit, altijd doordacht
In sommige projecten kiezen we bewust voor subtiliteit. Ton-sur-ton combinaties, zachte poedertinten of natuurlijke kleuren die zich bijna onopvallend mengen met materiaal en licht. Maar als het verhaal om een statement vraagt, deinzen we daar niet voor terug. Zoals bij Valtech, waar een feloranje bar midden in een Urban Garden, de zone voor ontmoeting en ontspanning in de werkomgeving, de identiteit van het merk voelbaar maakt. Of bij de Reisopera, waar we de kracht van hun huisstijlkleuren hebben ingezet als dramatisch en verbindend element.

werkomgeving kleur

Van kleurenpalet naar merkversterking
Zelfs wanneer er geen huisstijl beschikbaar is, of wanneer deze niet aansluit op de ruimtelijke wensen, kan kleur vanuit identiteit een nieuw palet opleveren. Soms leidt dat zelfs tot meer dan een sterk interieur, bij een aantal opdrachtgevers is het kleurgebruik van Hal2 zelfs het vertrekpunt geweest voor een re-branding. Wie kleur goed inzet, vertelt het verhaal van een organisatie zonder woorden. En dat blijft hangen.

 

“Kleur is voor ons een doordachte ontwerpkeuze, waarmee we de cultuur van een organisatie voelbaar maken in de hele werkomgeving.”

 

Iris, Concept- en interieurvormgever bij Hal2